راهنمای خرید کابینت و کمد

کابینت چوبی

کابینت دقیقا به چه چیزی گفته می شود؟!

کابینت قطعه مبلمانی جعبه شکل است که می تواند در یا کشوهایی نیز داشته باشد. این جعبه اغلب برای نگهداری لوازم گوناگون و نظم بخشیدن به این موارد استفاده می گردد. برخی از آن ها به شکل مستقل استفاده می شوند این در حالیست که برخی دیگر به دیوار متصل شده و بدون اتصال به آن قابل استفاده نیستند. کابینت ها معمولا از مواد اولیه ای مانند چوب، فلز یا متریال های مصنوعی و یا حتی ترکیبی از تمامی این ها ساخته می شوند و اغلب حداقل یک در دارند که در برخی ها برای امنیت بیشتر از قفل نیز در آن استفاده شده است. همچنین آن ها ممکن است یک یا چند قفسه را نیز در خود جای دهنده. سطوح بالایی و رویی کابینت هایی که با ارتفاع کم ساخته می شوند می تواند به عنوان میز کار یا یک سطح مجزا برای قرار دادن لوازم دکوری یا کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخچه؛ کابینت ها از چه زمانی تولید و مورد استفاده قرار گرفتند؟

کابینت برای اولین بار در اواخر رنسانس در ایتالیا استفاده شد. در آن زمان در بیشتر مناطق اروپایی، کابینت ها به عنوان یکی از لوازم جذاب و جالب خانگی مورد توجه قرار گرفت که حتی با استفاده از پارچه های گلدوزی شده، حکاکی یا حتی طلاکاری به تزئین نمای ظاهری آن می پرداختند. برخی از آن ها بر روی پایه قرار می گرفت و برخی دیگر بر روی قفسه های خانه. آن ها همچنین نقش یک اثر بخش هنری در خانه را نیز بازی می کردند، به طوریکه بسیاری از مردم کابینت را برای نگهداری و نمایش ظروف چینی نایاب، سکه های قدیمی و بسیاری از وسایل تزئینی و هنری استفاده می کرد.

همچنین کابینت در اوایل قرن شانزدهم در فرانسه و انگلیس نیز مورد توجه قرار گرفت. سبک فرانسوی بیشتر براساس هنر معماری پیش می رفت و در آن اغلب از چوب گردو برای ساخت کابینت استفاده می شد که البته بعضا سنگ های قیمتی مانند عقیق و یا موزاییک های رنگی نیز برای زیباتر شدن کابینت به کار می رفت. بسیاری از کابینت ها به سبک چینی و ژاپنی در زمان سلطنت چارلز دوم وارد انگلستان شد که از طلا و نقره در ساخت آن ها استفاده شده بود. در قرن هجدهم و پس از آن کابینت ها با درهای شیشه ای ساخته شدند که بیشتر برای نمایش ظروف چینی مورد استفاده قرار می گرفتند.

جنس و متریال:

کابینت از زمانی که به عنوان یک وسیله و امکانات ضروری وارد خانه ها شد تغییرات زیادی در طراحی و جنس خود مشاهده کرده است. این تغییر در مراحلی محسوس و در مراحلی دیگر شاید زیاد چشمگیر نبود.

فلزی: شاید دیگر کسی دنبال این جنس از کابینت ها نباشد چون روش و قالبی است که دیگر منسوخ شده و جایگزین های بهتری دارد. جنس فلزی آن ها از لحاظ صرفه اقتصادی مقرون به صرفه تر از سایر مدل ها است. کاربرد این مدل بیشتر به لحاظ دوام بالای فلز نسبت به چوب و سایر جنس هاست و در خانه ها و اماکنی کاربرد دارد که افراد زیاد با کابینت سر و کار دارند و مدام باز و بسته اش می کنند. در ساختار این مدل تقریبا غیر از فلز مواد اولیه دیگری بکار نمی رود. طرح های مورد استفاده برای کابینت فلزی معمولا به چند قالب خلاصه می شد و با قرار دادن ورق خام فلزی زیر دستگاه پرس، شکل و طرح مورد نظر ایجاد می شد. شاید بتوان از مزایای این مدل سبکی، نصب آسان و قیمت مناسب را عنوان نمود و از معایب آن به زنگ زدگی، نیاز به رنگ آمیزی، ساختار و شکل تقریبا یکسان اشاره کرد.

تمام چوب: این نوع از کابینت ها بخاطر استفاده خالص از چوب قیمت بالایی دارند و دارای ظاهری زیبا هستند. چوب استفاده شده برای این مدل از کابینت ها می تواند مختلف باشد که بنا به طرح و مدل طراحی زمان آماده سازی زیادی لازم دارند. از اوایل دهه هفتاد شمسی استفاده از این گونه کابینت ها رواج بیشتری یافت، هرچند مدل هایی از دهه پنجاه و چهل نیز در برخی از منازل قدیمی خود نمایی می کنند.

با این حال این مدل از کابینت امروزه هم خواهان خاص خود را دارد و همچنان ارزش و کارایی خود را حفظ کرده است. مزیت نصب این نمونه از کابینت طرح کلاسیک و روستیک آن و همچنین استحکام و عمر بالای چوب است و سنگین بودن، قیمت بالا و زمان بر بودن تولید و نصب را می توان از معایب آن عنوان کرد.

ام دی اف: در واقع ام دی اف ورق های چوبی هستند که از دور ریزهای چوب به صورت بهم فشرده با رویه ساخته می شوند و به دلیل ساختگی بودن این ورق ها رنگ های بی شماری می توان ایجاد کرد. کابینت های ساخته شده از ام دی اف امروزه متداول ترین نوع کابینت برای استفاده در منازل است. ساختار نسبتا ساده آن و تنوع در طرح و رنگ آن باعث محبوبیت زیاد در بین خریداران شده است. ام دی اف به دلیل روکشی که دارد در مقابل رطوبت هوای آشپزخانه مقاوم تر بوده و به ندرت تغییر شکل می دهد. مزیت های این کالا تنوع رنگ بسیار زیاد، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت و قیمت مناسب است.

هایگلس: این مدل از کابینت ها در اصل همان مدل ام دی اف هستند فقط با این تفاوت که رویه این نوع ورق از پلاستیک براق ساخته شده و زیبایی خاصی به کابینت می بخشد. هایگلس با وجود سطح براق دارای مقاومت زیاد در برابر خش خوردگی است. این محصول در حیطه کابینت آشپزخانه قیمت بالاتری از برادر خوانده خود یعنی ام ادی اف دارد. و علت این امر دسترنج زیبایی، تنوع رنگ و نگهداری آسان هایگلس است که مزیت های این نمونه است.

پی وی سی: مدلی از کابینت که شاید خیلی کم بتوان در آشپزخانه حضور آن را احساس کرد! پی وی سی ورق های ساخته شده مصنوعی از جنس پلاستیک فشرده هستند که بیشتر از اینکه در کابینت های آشپزخانه استفاده شوند معمولا در قسمت زیرین روشویی ها و سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. پی وی سی با وجود قیمت پایین در ساخت و نصب نتوانسته سهم خود را از آشپزخانه بگیرد و شاید علتش جنس تجزیه ناپذیرش باشد.